מחלה IBD מה היא?

מחלה IBD מה היא?

מחלות מעי דלקתיות (באנגלית הן נקראות lnflammatory BoweI Disease  או בקיצור( IBD בשורות אלו נתייחס ונרחיב את הדברים בעיקר בכל הקשור למחלת קרוהן ולמחלת קוליטיס כיבית.  שני מחלות אלו הם מחלות כרוניות. בעבר התייחסו לכל מחלה בנפרד לגבי הטיפול בה ומיגור הסימפטומים שהיא משליכה אל החולה. כיום מתייחסים למחלת קרוהן או קוליטיס כאל מחלה אחת לגבי התרופות שלהם. כלומר, התרופות שניקח ברוב המקרים, הם זהות גם בקרוהן וגם בקוליטיס, אלא שההבדלים ביניהם יהיו בעיקר לגבי מיקום המחלה וכיצד לשנע את התרופה למקום המודלק ואיך לתקוף כמה שיותר את מוקד הדלקת ולא מסביבה.

מחלת קוליטיס מתבייתת ופעילה בעיקר במעי הגס, לפיכך התרופות שיינתנו נכוון אותם למעי הגס ולכן ניטול את התרופה על ידי חוקנים או נרות/פתילות בכדי להגיע יותר לאזור המודלק ולא לערב מקומות אחרים במערכת העיכול עם החומר הפעיל של התרופה.

מחלת קרוהן מתבייתת ופעילה בעיקר במעי הדק, (אם כי זה לא מחייב שכך הוא הדפוס של הקרוהן, אלא שבדרך כלל כך הם פני הדברים) לפיכך התרופות שיינתנו נכוון אותם למעי הדק ולא נרצה לערב כלל את המעי הגס לכן ניטול את התרופות דרך הפה או במקרים אקוטיים יותר, דרך הוריד, אך בשום אופן לא בפתילות או חוקנים. אך כאמור שמות התרופות הן זהות לחלוטין, השינוי הוא רק להיכן נרצה שהתרופה תגיע.

על אף הדימוי בין מחלות אלו ישנם הבדלים בסימפטומים שהם גורמים ובעצם זה מה שאמור להביא את הרופא לחיזוק אבחנתו.

 אדם שיש לו מחלת קרוהן יתלונן בעיקר על כאבי בטן, ירידה במשקל, אנמיה, פצעים בפה (אפטות), חוסר תיאבון. ואילו אדם שיש לו אולצרטיב קוליטיס, בדרך כלל המשקל יהיה תקין יציב ואף נוטה מעט לעודף משקל, אך מנגד, החולה יתלונן על יציאות מרובות, ולעיתים יציאות ריריות ויציאות רבות ודמיות, חולשה עמוקה ואנמיה.

מחלה IBD אבחון

אבחון למחלות אלו נעשה על ידי שקלול הסימפטומים והבדיקות, כלומר אדם שמתלונן על כאבי בטן חזקים וממושכים ובבדיק הדם רואים שיש מדדי דלקת גבוהים ובנוסף הוא אנמי והוא עם משקל ירוד, זה מאשש את הצורך לפנות לבירור  יותר מעמיק על ידי בדיקות דם יותר ספציפיות ועל ידי בדיקת קולונוסקופיה ובמקרה הצורך הדמיה ב – CT  ועוד אמצעים טכנולוגים אחרים.

אני סובל כל היום מכבי בטן בטוח אני חולה – האמנם?

ברצוני לחדד שוב את המסר, כל אדם עובר במשך היום אירועים משמחים יותר או עצובים, כולנו נמצאים במערכת מתחים, חוויות, מטלות, עצבים פעילים, כל אלו מביאים לשינוי הרגשתי במערכת העיכול. יודגש, כי כל החוויות האלו לא אמורים לפגוע או לקלקל את אחת משלוחות מערכות אלו, אך בהחלט יכול להיות שאירועים וחוויות אלו גרמו לנו אי אלו שינויים כלשהם, אם זה בתדירות יציאות, או כאבי בטן מוגברים, ובקצרה סימפטומים שנראים ומורגשים לא טוב ומעט מפחידים, כל זה לא אומר מאומה לגבי מה באמת יש לנו מבחינה קלינית, הדרך היחידה לברר מה באמת יש לנו ואם בכלל יש לנו משהו שאינו כשורה, לגשת לרופא לבירור מעמיק ואיכותי של מה שיש או אין לנו.

הרשמו לניוזלטר שלנו